«

»

دی ۰۵

Print this نوشته

پیش بینی وضعیت بازار خودرو در ایران

سال ۹۱ را باید سال خداحافظی خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان از بازار دانست؛ چراکه با توجه به تغییرات نرخ ارز و نبود ثبات در بازار، تولیدکنندگان داخلی خودرو تصمیم گرفتند به تولید و عرضه خودروهای ارزان قیمت پایان دهند.
سال ۹۱ را باید سال خداحافظی خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان از بازار دانست؛ چراکه با توجه به تغییرات نرخ ارز و نبود ثبات در بازار، تولیدکنندگان داخلی خودرو تصمیم گرفتند به تولید و عرضه خودروهای ارزان قیمت پایان دهند.

خودروسازان کشور پس از ماه‌ها رفت و آمد به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با استناد به مسایلی مانند رشد نرخ ارز و کمبود نقدینگی، توانستند موافقت این سازمان را برای افزایش قیمت محصولات‌شان کسب کنند.

بر این اساس، سازمان حمایت با افزایش قیمت ۹ تا ۳۱ درصدی محصولات ایران خودرو موافقت کرد و به سایپا و پارس خودرو نیز اجازه داده شد ۱۴ تا ۲۳ درصد به قیمت محصولات تولیدی خود بیفزایند. قیمت‌های جدید که در اصل حاصل توافق جلسه‌ای با حضور نمایندگان خودروسازان و مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» به شمار می‌رود، نتایج آن شوکی اساسی و بزرگ به مشتریان وارد کرد. این مساله در حالی صورت گرفت که مسوولان سازمان حمایت در چند ماه گذشته هیچ‌گاه موضوع احتمال افزایش قیمت خودرو را تایید نکردند و همین پنهان کاری آنان سبب نارضایتی و شوک مشتریان شد.

همان‌طور که ذکر شد، مشتریان با اطلاع از افزایش ناگهانی قیمت خودرو دچار شوک شدند و در این میان سهم کسانی که با توجه به بنیه اقتصادی و بر اساس نقدینگی خود اقدام به پیش خرید خودرو کرده بودند، شوک مضاعفی را تحمل کردند، زیرا این عده مجبور بودند مبلغ اضافه‌ای به عنوان مابه‌التفاوت قیمت خودرو در پرتو افزایش ناگهانی قیمت‌ها به خودروسازان بپردازند.

البته تبعات این مساله به اینجا ختم نشد، زیرا در جامعه کسانی هستند که تا پیش از این سعی می‌کردند برای برخورداری از حداقل رفاه اجتماعی با وام و… خودروهای ۱۰ میلیون تومانی که به اعتقاد بسیاری از مسوولان فاقد حداقل استانداردهاست، خریداری کنند، اما از اول پاییز ۹۱ و با افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها، هیچ‌گاه نمی‌توانند مالک خودرو شوند و به همین راحتی خودروهای ۱۰ میلیونی از جامعه ما رخت بربستند.

۵ میلیون دیگر بپردازید

بار دیگر سیاست‌های خودروسازان سبب شد تا تندر ۹۰ به عنوان یکی از خودروهای پر طرفدار و پرتیراژ افزایش قیمتی ناگهانی را تجربه کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که مسوولان گروه صنعتی ایران خودرو در پاییز امسال اقدام به پیش فروش قطعی تندر ۹۰ و پژو پارس کردند و در این طرح مقرر شد ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعی خودرو در هنگام ثبت‌نام اخذ و بقیه مبلغ نیز قبل از تحویل و هنگام ارسال دعوتنامه از متقاضیان اخذ شود.

مشتریانی که به دریافت خودروهای خود در دی، بهمن و اسفند سال ۹۱ و فروردین ۹۲ امیدوار بودند، ناگهان هفته پیش پیامکی را از این گروه خودروسازی با این مضمون که شرکت فعلا قادر به تحویل خودروی تندر ۹۰ نبوده و متقاضیان باید به جای آن پژو پارس انتخاب کنند، دریافت کردند.

متقاضیان تندر ۹۰ که از این پیامک متعجب شده بودند، دریافتند علاوه بر اینکه نمی‌توانند خودروی مورد علاقه خود را تحویل بگیرند، حتی مجبورند مبلغی حدود ۵ میلیون تومان مابه‌التفاوت برای خرید پژو پارس بپردازند.

کمبود تندر۹۰ در بازار

البته تندر ۹۰ در حال حاضر از ثبات قیمت برخوردار نبوده و اکنون در بازار شاهد کمبود این نوع خودرو هستیم. اکنون تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل۱E آن به قیمت حدود ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰E۱ ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است. در حالی که در بازار بیش از این قیمت‌ها به فروش می‌رسد.

همان‌طور که ذکر شد، شرکت ایران خودرو در پیامکی اعلام کرده که نمی‌تواند خودروهای پیش ثبت‌نامی را تحویل دهد و همین اقدام سبب شده تا تندر ۹۰ که در بازار با قیمتی حدود ۲۳ تا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون با قیمتی برابر با ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شود و به گفته فعالان حوزه خودرو گران‌تر شدن این محصول دور از تصور نیست.

وضعیت آرام بازار خودروهای پرتیراژ

برخی خودروها در کشور به علت ارزان‌تر بودن، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و به اصطلاح پرتیراژ هستند. هر چند گاه خودروسازان با اعمال برخی سیاست‌ها، توازن بازار عرضه و تقاضا را بر هم زده و سبب افزایش قیمت برخی محصولات یا نایاب شدن بعضی دیگر می‌شوند. اما باید گفت در هفته منتهی به زمستان بازار خودروهای پرتیراژ داخلی، شرایط آرامی را سپری کرد.

 در چند روز گذشته قیمت سایپا SL ۱۳۱ نیز با کاهش زیادی به حدود ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز به حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ‌رسید، البته قیمت رسمی SL ۱۳۱ معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

سایپا SX ۱۱۱ نیز در این مدت به قیمت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش ‌رسید، در حالی که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است. همچنین SL ۱۱۱ نیز با قیمتی معادل ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بررسی‌ها در بازار نشان داد که تیبا نیز به قیمت حدود ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

تندر ۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو نیز به قیمت حدود ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز حدود ۵۸ میلیون تومان معامله می‌شود؛ البته قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان تعیین شده است. ماکسیما نیز در حالی به قیمت حدود ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو ۸۵ میلیون تومان است.

در این مدت پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌های فروش ایران خودرو موجود نبود و قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در مدل ۹V این خودرو به حدود ۳۹ میلیون تومان و مدل ۸V نیز حدود ۲۹ میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی مدل۹V حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل ۸V نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است.

پژو ۴۰۵ نیز به قیمت حدود ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در شرایط تحویل ۳۰ روزه عرضه می‌شد. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود ۲۴ میلیون تومان رسید. قیمت رسمی این خودرو نیز حدود ۲۳ میلیون تومان تعیین شده است.

پیش‌بینی قیمت‌ها در زمستان

نمایشگاه‌داران و عرضه‌کنندگان خودرو در بازار پیش‌بینی کردند که بازار خودرو در فصل زمستان و بازه زمانی اسفند ماه و نزدیک سال ۹۲ رونق بیشتری پیدا می‌کند .

طبق آمار انتشار یافته در سایت انجمن خودروسازان، مجموع تولید انواع خودروهای سواری در هشت ماه امسال ۴/۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و بنا به گفته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در سال‌جاری با کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو روبه‌رو بودند.

بر این اساس، سه خودروساز بزرگ کشور در هشت ماه امسال تنها ۴۸۵ هزار و ۸۲ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند که سهم ایران خودرو ۲۳۴ هزار و ۵۱۸ دستگاه بوده و سایپا نیز ۱۴۱ هزار و ۲۳۸ دستگاه سواری را به تولید رسانده است. پارس‌خودرویی‌ها نیز ۱۰۹ هزار و ۳۲۶ دستگاه سواری باقی‌مانده را تولید کرده‌اند که در مقایسه با هشت ماه مشابه سال گذشته شاهد کاهشی ۹/۴۹ درصدی بوده‌اند.

ایران خودرو و سایپا نیز به ترتیب ۱/۴۵ و ۷/۵۱ درصد افت تولید را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

با توجه به این آمار و اظهارات فروشندگان خودرو، دور از انتظار نیست با روند فعلی تولید، بازار خودرو در ماه‌های آینده کمی با رونق بیشتری مواجه شود.

____________
منبع: اقتصاد پرس

Permanent link to this article: http://www.mfanni.ir/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می‌توانید از این تگ‌های اچ‌تی‌ام‌ال استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>