وضعیت بازار لوازم خانگی بعد از افزایش نرخ ارز

با توجه به قیمت محصولات داخلی، مصرف‌کننده در بازار اقدام به مقایسه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که کیفیت برخی کالاهای خارجی و همچنین قیمت آنها در مقایسه با تولیدات داخلی به صرفه‌تر است.

در چند ماه گذشته بازار لوازم خانگی به دلیل شرایط خاص کشور تحت‌ تاثیر قرار گرفته و مشتریان مجبور شده‌اند محصولات خارجی و بعضا داخلی را با افزایش چند برابری قیمت‌ها خریداری کنند. با نگاهی گذرا به بازار لوازم خانگی در۷ ماهه امسال می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از کالاها از فروردین تا پایان مهرماه تقریبا شاهد افزایش قیمتی معادل ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده اند.

در این میان عوامل متعددی سبب افزایش قیمت‌ها شده به طوری که افزایش نرخ ارز ، بازار را با سیر صعودی قیمت محصولات و به تبع آن رکود معاملات مواجه کرده است. به طوری که در اواخر مهرماه با وجود افزایش ۲۰ تا ۶۰ درصدی قیمت برخی کالاها (درمقایسه با شهریورماه) بسیاری از اقلام لوازم خانگی از ثبات قیمت برخوردار نبوده و افزایش قیمت‌ها در بازار مشهود بوده و به دلیل نبود ثبات قیمت‌ها، خریداران و فروشندگان هر دو دراین بازار متضرر شده‌اند.

رشد نامتعارف قیمت‌ها در چند ماه گذشته به گونه‌ای بوده که رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از افزایش ۱۴۰ تا ۲۵۰ درصدی قیمت برخی تولیدات داخلی خبر داده است. وی با اعلام این خبر به ما گفت: افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها به ضرر فروشندگان و مصرف کنندگان بوده است.

به گفته محمد طحان‌پور، شرکت‌های تولیدی داخلی با افزایش قیمت محصولات خود سود بسیاری کسب کرده‌اند و دراین میان بارها دیده شده که فروشندگان را مسبب گرانی بازار می‌دانند؛ در صورتی که آنها پس از دریافت کالا از کارخانه، سود متعارف و قانونی بین۵ تا ۱۰ درصد را بر روی کالاها لحاظ می‌کنند.

وی افزود: در گذشته تولیدکنندگان برای فروش بهتر محصولات خود اقدام به برگزاری مسابقه و حتی ارائه جوایز همراه فروش کالا می‌کردند، اما در چند ماه گذشته این موارد تشویقی حذف و در عوض به قیمت محصولات افزوده شده و در این میان تولیدکنندگان سود فراوانی کردند. به طوری که اکنون قیمت محصولات داخلی برابر و یا حتی بیش از برندهای خارجی است. برای نمونه یکی از شرکت‌های داخلی قیمت ماشین لباسشویی خود را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و شرکت دیگری قیمت همین محصول را یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده؛ در حالی که قیمت محصول یکی از شرکت‌های کره‌ای برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

به گفته طحان‌پور، با توجه به قیمت محصولات داخلی، مصرف‌کننده در بازار اقدام به مقایسه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که کیفیت برخی کالاهای خارجی و همچنین قیمت آنها در مقایسه با تولیدات داخلی به صرفه‌تر است.

وی تاکید کرد: نباید تصور شود که ما مخالف تولید داخل هستیم، زیرا یکی از شعارهای ما به عنوان اتحادیه لوازم خانگی این است که ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر. شرکت‌های داخلی اکنون پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید اجاق گاز، پکیج، کولر آبی، آبگرمکن و… داشته‌اند، اما هنوز در زمینه تولید سایر لوازم‌خانگی نظیر یخچال، لوازم صوتی و تصویری، نمی‌توان گفت که صددرصد می‌توانیم از بازار محصولات خارج بی‌نیاز باشیم.

سکون در بازار
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی همچنین درباره وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی اکنون تحت تاثیر برخی عوامل دچار سکون شده است، زیرا به دلیل قرار داشتن در ماه صفر، مراسم عروسی برگزار نمی‌شود، بنابراین بازار خرید جهیزیه نیز رونقی ندارد. همچنین به دلیل شرایط فعلی اقتصادی و قیمت بالای محصولات مشتریان ترجیح می‌دهند نیازهای خود را با تعمیر لوازم خانگی خود به تعویق بیاندازند.

طحان‌پور درباره وضعیت بازار در فصل زمستان پیش‌بینی کرد: اگر خواهان رونق بازار لوازم خانگی هستیم، قیمت‌ها باید کاهش پیدا کند و با توجه به شرایط فعلی دلیلی بر افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد و تولیدکنندگان باید قیمت‌های فعلی را کاهش دهند، زیرا وضعیت فعلی بازار مطلوب مصرف‌کنندگان نیست و آنان از قیمت‌ها رضایت ندارند.

وی درباره وضعیت خرید جهیزیه و میزان مبلغی که برای خرید یک جهیزیه متعارف لازم است، تصریح کرد: تهیه جهیزیه بستگی به توان اقتصادی خانواده‌ها دارد، اما به خانواده‌ها مژده می‌دهم که اگر بخواهند کالای ایرانی با کیفیت بخرند، می‌توانند ۱۰ میلیون تومان برای جهیزیه هزینه کنند.

کاهش قیمت‌ها، ضرورت انکارناپذیر بازار
حبیب‌اله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع گاز و لوازم خانگی ایران نیز درباره آینده بازار تولید لوازم خانگی در کشور به افکارنیوز گفت: در صورت کاهش نیافتن قیمت‌ها و ادامه شرایط فعلی تنها به توسعه لوازم خانگی خارجی کمک می‌شود و به تدریج شاهد کمرنگ تر شدن حضور تولیدات داخلی در بازار خواهیم بود.

وی درباره راهکار برون‌رفت از رکود موجود در بازار افزود: باید قیمت لوازم خانگی به صورت آزاد در بازار تعیین شود تا میزان عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد.

انصاری تاکید کرد: در صورت آزادسازی قیمت‌ها، به طور قطع شاهد کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار خواهیم بود و در غیر این صورت و ادامه شرایط فعلی تنها به توسعه لوازم خانگی خارجی کمک می‌شود.

رشد ۱۵ درصدی صادرات
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی درباره صادرات لوازم خانگی گفت: صادرات لوازم خانگی در ۹ ماهه گذشته رشدی ۱۵درصدی داشته و توانسته‌ایم به ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری در این حوزه دست یابیم.

انصاری کشورهای ایتالیا، آلمان، آسیای میانه و خاورمیانه را به عنوان مشتریان لوازم خانگی ایران نام برد و با تاکید بر اینکه صنعت لوازم خانگی از مهمترین صنایع کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: گردش مالی این صنعت در کشور به طورحدودی ۶ میلیارد دلار است که ۴ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم خانگی انرژی‌بر و بقیه مربوط به ظروف، سرویس غذاخوری و لوازم ریز آشپزخانه است.

وی اقلام صادراتی را شامل موارد زیر اعلام کرد: لوازم خانگی و برقی صادراتی شامل ظروف چینی، مسی و آلومینیومی، بخاری، چراغ برق، آبگرمکن و یخچال، فریزر است که در این میان کولر آبی و اجاق گاز سهم پر رنگ تری در صادرات دارد.

کاهش تولید لوازم خانگی داخلی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه گفت: تولیدات صورت گرفته در سال جاری با توجه به موجودی مواد اولیه که از سال گذشته وجود داشته و واردات امسال انجام شده است. در صورت تامین نشدن ارز مورد نیازبا کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

انصاری تاکید کرد: تولید کنندگان برای برنامه ریزی بر روی تولید خود باید حداقل یک سال مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، اما در شرایط فعلی امکان برنامه ریزی برای فعالان این حوزه وجود ندارد.

وی درباره وضعیت فعلی تولید لوازم خانگی داخلی توضیح داد: با توجه به شرایط فعلی درتولید برخی اقلام لوازم خانگی داخلی با کاهش تولید مواجه بوده ایم به طوری که تولید انواع یخچال با کاهش هفت درصدی روبه‌رو شده در حالی که سال گذشته ۵۴۲ هزار دستگاه یخچال در کشور تولید شده که امسال این رقم به ۵۰۲ هزار دستگاه کاهش یافته است.

انصاری میزان تولید کولر آبی در شش ماهه نخست سال گذشته را ۷۳۲ هزار دستگاه و در مدت مشابه سال جاری ۶۰۶ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: تولید این محصول ۱۷ درصد کاهش داشته است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به کاهش سه درصدی تولید تلویزیون درکشور بیان کرد: تولید این محصول از ۶۸۴ هزار دستگاه در نیمه نخست سال گذشته به ۶۶۲ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است.

وی افزود: در صورت حمایت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز،تولیدات داخلی لوازم خانگی ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

به گفته انصاری، ۱۰۰ درصد نیاز کشور در مورد برخی اقلام لوازم خانگی از تولیدات داخلی تامین می‌شود این در حالی است که نیاز کشور در زمینه یخچال فریزر به طور تقریبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر در داخل تولید می‌شود، با توجه به این آمار می‌توان مدعی شد که تا خودکفا شدن در تولید این محصول در داخل راهی نمانده است.

وی عنوان کرد: سالانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و توانسته ایم سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون‌های ال.ای.دی و ال.سی.دی در کشور تولید کنیم که خوشبختانه البته توان تولید بیش از این‌ مقدار را داریم.

مشتری حق انتخاب دارد
با توجه به اظهارات مسوولان اتحادیه لوازم‌خانگی، در صورت حمایت‌های دولتی و تامین مواد و ارز مورد نیاز، فعالان این صنعت سودآور می‌توانند تا ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی را مرتفع کنند و با ارتقای کیفیت کالاهای خود در بازارهای جهانی بیشتری حضور یابند.

این در حالی است که با وجود روند فعلی و کاهش نیافتن قیمت کالاها احتمال ادامه رکود بازار لوازم خانگی دوراز تصور نیست. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های تولید داخل برای رونق مجدد بازار فروش، اقدام به اصلاح و بازبینی قیمت کالاها کنند، زیرا در غیر این صورت این مساله موجب ضرر فروشندگان شده و تبعاتی منفی برای تولید کنندگان نیز به ارمغان خواهد آورد.

هر چند البته نباید انتظار داشت برای رونق بازار داخلی مانع واردات لوازم خانگی شویم ،زیرا باید این حق را برای مصرف‌کننده متصور شویم که او حق دارد برای خرید کالای مورد نیاز خود دست به انتخاب بزند. هر چند با شرایط فعلی و قیمت بالای کالاهای ایرانی، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند کالاهای برندهای خارجی را خریداری کنند.

___________
منبع: افکار نیوز

Permanent link to this article: http://www.mfanni.ir/%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%86/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.